Sidor

Ett år utan sommar

14 december 2016

fjärilar på min hud  fjärilar på min hud
Januari. Solen orkade inte gå upp ur sängen, inte jag heller. Var med B hela tiden. Drack Fireball och för mycket vin, hängde med fel personer. Boken kom ut och vi firade. I mitt huvud ett worddokument, inte omslag, hård rygg, baksidestext. Signerade till mina vänner. Blev så glad för alla som kom.
Februari. Reste till familjen i skogen, igen, igen. Var där längre och längre för varje besök. Letade efter något. Längtade efter en egen stuga, en hund, en bebis, något. Tänkte: allt är så bra nu. Come what may. 
window  polaroid
Mars. Träffade P som skulle komma att bli årets viktigaste person. Det visste jag förstås inte då. Mitt hår var blått, jag jobbade tidiga morgnar, busskurens mjölkvita glas. Skrev klart det första utkastet till den andra romanen. Bytte snussort.
April. Började gråta och slutade inte. Sjukanmälde mig oftare än jag var på jobbet. Såg 318 avsnitt av Rederiet. Smsade med P hela tiden. Låste min dörr.
Maj. Då som nu för alltid. Resten minns jag inte.
skeleton  alice
Juni. Enligt instagram tittade jag och A på döda djur. Satt i botaniska med K. Det var sol ibland. Såg Buffy hos D.
Juli. Jag blev sjukare än jag någonsin varit. P. När alla andra gick, när jag gömde mig, var han där. Han var där och lämnade mig inte. Sen åkte jag till skogen över en helg och blev kvar. Köpte en hamster, döpte till unge Werther.
cottage
Augusti. Skogen. Syskonen. Jag och hunden. Mer vet jag inte. Fick medicin och biverkningar. En eftermiddag kom mamma hem från jobbet. Hon pratade om något och jag förstod inte. Du ser förvirrad ut, sa hon. Jag stod mitt på gräsmattan med en vattenkanna i handen, jag visste inte var jag varit eller vart jag var på väg.
September. En morgon fick jag syn på något i spegeln. Där är jag. Där är jag ju.
date  bathroom mirror
Oktober. Började redigera bokmanuset. Tog med mig hamstern och flyttade tillbaka till stan. Nätdejtade. Köpte smink för orimligt mycket pengar. Promenader, kaffe, middag. En öl, kanske två. Korta möten. Något i sig självt, inget mer.
writing  Skärmavbild 2016-12-14 kl. 12.57.16
November. Skrev på heltid. Jag är författare nu, det här är inte ett tidsfördriv, inte en hobby, det här är allvar och jag ska se det som det. Kent i Malmö, den sista gången, som ingenting jag känt. Återvände till Smålandsklubbarna, guldshots, efterfesterna. Kommer inte härifrån, kommer aldrig härifrån.
December. 2016, det kortaste året. Januari februari oktober november december. Kanske det viktigaste. Vad jag lärt mig och vet nu. Det finns inte längre något att vara rädd för.

Inga kommentarer