Sidor

Varför jag inte säger grattis idag

8 mars 2011

Idag är det den åttonde mars. Internationella kvinnodagen. Jag tänker inte höja något glas för att jag är kvinna. Jag tänker inte gratulera mina kvinnliga vänner för att de är födda till just kvinnor. Men inte heller tänker jag beklaga detta faktum. Istället säger jag som Nina Björk; "att vara kvinna ska inte vara någonting fint - det ska vara någonting ointressant". Min drömvärld är inte könlös, den är könsfri. Märk skillnaden. Jag drömmer inte om ett samhälle i avsaknad av kön, utan i befrielse från. Ett samhälle där vi har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön. Det har sagts förut, men det kan inte nog understrykas hur viktigt detta är.

I ett land som anses vara ett av världens mest jämställda tjänar kvinnor i genomsnitt 83% av männens lön. I ett land som anses vara ett av världens mest jämställda får kvinnor sämre sjukvård, eftersom forskningen görs på män. Eftersom mannen utgör norm. Eftersom mannen blir synonym med människa.

I ett sådant land - där kvinnor är underordnade män - behövs fortfarande en kvinnodag.

7 kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. det här tycker jag var så himla sant och bra formulerat!

    SvaraRadera
  3. jag är helt med på skillnaden du talar om & tycker att du har en mycket bra poäng som många gärna kan hoppa över. jag uppskattar att vi har en kvinnodag i sverige, jag tycker det är bra, trevligt & informativt. att uppmärksamma rödstrumpor som gått på våra gator & även se till att vi kan göra något gott framåt i tiden, det är vad den åttonde mars handlar om för mig. att belysa någonting är första steget.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om allt - med en Brasklapp - i min värld är det väldigt bra att vara kvinna.
    Inte för att just jag lever så fantastiskt jämlikt eller har en massa uppenbara (manliga=normgivande) fördelar av att vara kvinna.
    Mer för att jag egentligen bara kan beklaga männen deras oförmåga att bära och föda barn.
    Visst, det finns kvinnor som gärna vill men inte kan heller men för att roa mig med att generalisera, är det vanligare med gravida kvinnor än dito män.
    Fysiskt alltså, inte mentalt!
    Enligt mitt synsätt finns det faktiskt ingenting en kvinna INTE kan göra som en man kan.
    Men män kan inte allt det en kvinna kan!
    Vår vinst - deras förlust.

    SvaraRadera
  5. Hjärta dig och din förmåga att uttrycka dig helt klockrent!

    SvaraRadera
  6. bra skrivet. så jäkla klockrent!

    SvaraRadera
  7. Det är så sant. Jag blev väldigt sur när jag såg både män och kvinnor skriva "grattis till alla härliga kvinnor jag känner blablabla". Vad ska man svara på det? Tack, åh tack för lägre lön. Tack för att var man än befinner sig, geografiskt och kulturellt finns ett förakt mot kvinnan.

    SvaraRadera